Diep Zuid Safari naar Egypte

St.Johns en Fury Shoal

De Vlucht

Vanzelf sprekend had ik veel zin in mijn eerste duikvakantie. De heenreis liep vanaf Schiphol via Luxor naar Hurghada. De vlucht ging zeer soepel totdat we de landing inzetten. Boven Luxor was veel turbulentie, wat zijn uitwerking had op een aantal passagiers. Tot overmaat van ramp voor hen en tot geluk van anderen had de piloot zich vergist en moest hij een doorstart maken. Ik had dat nog nooit meegemaakt, dat gaf wel een vreemd gevoel. Bij de volgende poging lukte het de piloot om zijn kist aan de grond te zetten en konden de bekende zakjes worden opgeruimd en wat frisse lucht worden geschept. De reis werd vervolgt door een korte vlucht naar Hurghada. Daar stond de reisleiding ons op te wachten en na de perikelen bij de douane voor visum, stempel en controle konden we naar de luxe touringcar die op ons stond te wachten. Deze zou ons van Hurghada naar Marsa Alam brengen waar we aan boord zouden gaan van de South Star. Voor degene die al in Egypte zijn geweest en dan ook nog 's avonds hebben gereden weten hoe het is. Maar voor degene die dat niet weten,  Egyptenaren rijden zonder licht in het donker. Als je een tegenligger ziet aankomen zet je groot licht op. Je knippert wat, af en toe verstop je jezelf door het licht uit te doen en als je vlak bij elkaar bent houd je het groot licht zolang mogelijk aan. Voor ons was er geen logica te ontdekken, maar schijnbaar werkt het goed want we kwamen na een reis van 3,5 uur aan in Marsa Alam. We werden hartelijk ontvangen door de plaatselijke piccolo’s die voor een gering bedrag onze zware duikuitrusting naar het einde van de pier wilde brengen. Vanaf de pier werden we met een zodiak naar de boot gebracht. Door vertragingen met het papierwerk was de South Star nog niet beschikbaar en gingen we aan boord van de Sea Cruiser.

Op Safari met de Sea Cruiser

Na de overnachting en het ontbijt voeren we uit voor onze safari. De wind was flink opgezet wat witte koppen op de golven veroorzaakte. De Sea Cruiser voer het eerste stuk noodgedwongen parallel aan de golven. Dit had tot gevolg dat de boot flink heen en weer ging en de eerste spullen meteen van boord sloegen. Deze werden opgepikt en de reis ging verder.

De eerste duik zou een check duik worden. Uitloden, wennen aan het zoute water, wennen aan het zicht en lekker kijken. De vrijdag werd verder besteed aan zuidwaarts varen  met in totaal 3 duiken. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd er echt koers gezet richting zuiden. De Sea Cruiser vertrok na het avond eten en voer de gehele nacht door om uiteindelijk bij Gota Soraya aan te meren. De gehele nacht was er flinke wind vanuit het noorden  waaronder ik behoorlijk zeeziek was geworden. Het deinen van de boot en de hitte in de cabine was mij even te veel geworden. Helaas moest ik hierdoor de eerste duik in het zuiden overslaan. Op deze duikstek werden meteen haaien, scholen barracuda's en een manta gezien. Het enthousiasme dat de andere duikers hadden toen ze uit het water kwamen sloeg op mij over en ik nam me dan ook voor om hoe dan ook de volgende duik te maken, zeeziek of niet. Om iedereen de gelegenheid te geven wat bij te komen van de reis werd besloten om op dit rif te blijven.  In de middag zouden we hier de volgende duik maken. Gelukkig ging mijn zeeziekte vrij snel over en kon ik 's middags mee duiken. Een hele aparte leuke ervaring om voor het eerst lang een drop-off te zwemmen. De rest van de vakantie had ik geen echte last meer van zeeziekte en kon ik alle duiken mee maken. De dagen waren verder gevuld met vroeg opstaan, (7 uur was geen uitzondering), briefing en duiken. Na de duik ontbijten en waarna de Sea Cruiser naar de volgende duikstek vertrok. Weer briefing, duiken en dan middag eten. Na het eten naar volgende stek varen, briefing en duiken. Doordat deze derde duik vaak in de namiddag was werd daarna naar de overnachtingplek gevaren en kon er een avond duik gemaakt worden. Na de avondduik het avond eten daarna nog wat drinken en kletsen met de anderen en dan slapen.

De riffen waar we gedoken hebben waren in mijn ogen geweldig. Overal koraal, hard en soft en ontelbaar veel vis. Kraakhelder water en lekker van temperatuur. Gelukkig waren de weergoden ons redelijk gezind want na de eerste dagen harde wind ging gaande weg de safari de wind meer en meer liggen. Op de dinsdagavond was de Rode zee een spiegel. Het gekke was wel dat normaal gesproken de wind altijd uit het noorden komt op de Rode zee, echter we hadden een aantal maal dat de wind gedraaid was en vanuit het zuiden kwam. Dit gaf duidelijk wat verwarring bij de divemasters welke dit niet gewend waren.

Algemene informatie over de Safari

De boot was prima. Niet nieuw maar wel oké. Alles was schoon netjes en verzorg. De bemanning was vriendelijk
en attent. Ze hielpen je bij het aantrekken van de duikspullen. Als je uit het water kwam werd direct de fles van je rug gehaald, waardoor je wel goed moest opletten of je o-ring niet verloren had. We doken met 12 liter aluminium flessen en er waren er genoeg. Als je wilde kon je met een dubbelset duiken, als je daarvoor je spullen bij je had. Altijd na een duik was er wat te drinken, soms eigen gemaakte sap van aardbeien, mango's of iets dergelijks. Er was een duidelijke taakverdeling van de bemanning wat rust gaf. Zo was en bijvoorbeeld maar 1 persoon die in de kajuit kwam als wij aan het eten waren. De luchttemperatuur lag overdag  zo rond de 26 graden. Vooral in het begin van de safari was veel wind, maar  in de loop van de dagen werd deze minder. Echter de laatste dag was de wind weer sterk aangewakkerd. De watertemperatuur was zo rond de 23 graden. Het zicht was overal zeer goed.

Duikstekken tijdens de Safari

Dag 1: Wadi Gimal gebied
Shaab Marsa Alam, Shaab Shiriniat
: Ondiepe rifjes met afwisselend landschap van koraal en zand. Leuk om rond te snuffelen. Dhara Wadi Gimal: Lang gerekt ondiep rif uitermate geschikt om een nachtduik te maken.

Dag 2: St. Johns Riffen
Nadat we de hele nacht gevaren hebben, konden we op dag 2 bij de  St.Johns duiken. Die ochtend werden we
weer met de neus op de feiten gedrukt dat wij geen zeebenen hebben (neem dus reistabletten mee als je last van zeeziekte hebt). Gota Soraya: Rond rif met drop-off naar 80 meter. Kans op haaien en manta's.
Abu Basala:
Twee ronde koraalrifjes (diepte rond 20 meter) waar je rond en tussendoor kan zwemmen. Het tweede rifje heeft enkele doorgangetjes (hier zit ook een grote anemoon met anemoonvisjes). Een leuke verrassende duikstek, ook voor een nachtduik.

Dag 3:
St Johns Riffen
Gota Kebir:
Lang gerekt rif met drop-off. Kans op haaien en barracuda's. St Johns Caves South: Ondiep koraalrif met leuke grotjes en doorgangen. Ook hier weer een grote anemoon met anemoonvissen. Leuke duikstek voor fotografie. Sha’ab Asmal: ondiep rif

Dag 4:
Fury Shoal

Gota Sataya:
grote koraal tuin met veel hardkoralen. Malahi: Veel afwisseling tussen koraal en zand, makkelijk om te verdwalen. Abu Galawa: niet gedoken, maar hier moeten 2 wrakjes liggen.

Dag 5: Fury Shoal / Wadi Gimal gebied

Sha’ab Maksour: Lang gerekt rif, met aan de noordkant op zo', 25 meter een plateau. Rif is een drop-off. Kans op haaien e.d. Fahrshad Wadi Gimal: Rif dat op 18 tot 30 meter diepte ligt. Afdalen langs ankerlijn. Veel stroming aan de oppervlakte. Torfa Wadi Gimal: ondiepe duikstek, leuk voor nachtduik. Ook Erg Wadi Gimal en Sha’ab Sharm zijn duikstekken die tot het Wadi Gimal gebied behoren

Tot Slot

Mijn eerste duikvakantie was voor mij een hele leuk ervaring. Veel duiken waren primeurs zoals: de eerste maal in de Rode zee, duiken langs een drop-off , naar een diepte van 32,5 meter duiken, 8 dagen lang op een boot met veel wind, onderwater foto's maken.
Kortom een fijne duikvakantie gehad. Alleen  ben ik  bang dat het duik en reisvirus me te pakken heeft en dat er geen weg meer terug is. Ik hoop dat er nog veel leuke duikervaringen bijkomen in de komende jaren.