Salzkammergut,
een ander duikverhaal

Iedereen heeft wensen en onze wens was om eens in Oostenrijk te gaan duiken. Beslist geen tropische avontuurtje, maar een verfrissend en interessant onderzoek naar de duikmogelijkheden in de Salzkammergut. Je kan deze vakantie dus beschouwen als een soort van pilot-duikvakantie.

De vakantie naar Istrië kreeg dit jaar een vervolg. Op de terugreis naar huis zouden we nog een week in Oostenrijk blijven om te kijken wat hier de duikmogelijkheden waren. Thuis hadden we op internet al het een en ander bekeken. Daaruit bleek dat in de Salzkammergut genoeg mogelijkheden zijn om te kunnen duiken, maar ook voldoende vulstations heeft. We hadden een camping in Hallstatt, aan de Hallstättersee, besproken.
Na een vermoeiende reis vanuit Istrië, kwamen we ’s middags laat aan. De rit hier na toe beloofde veel goeds, want de omgeving is hier schitterend. Hallstatt is dan ook niet voor niks op de lijst van Unesco opgenomen. Behalve duiken zullen we dan ook zeker iets van de omgeving gaan bekijken.

Hallstättersee

Uit alle informatie die ik had gevonden, heb ik me een bepaalde voorstelling over duiken in Oostenrijk gemaakt. De eerste duik in de Hallstättersee moest dit gaan bevestigen. Eerst hadden we informatie ingewonnen bij de duikschool van Gerhard Zauner. Hij wist moeiteloos te vertellen wat hier allemaal te zien is.  Voor de duikbassis bevinden zich een paar kruizen en grote boomstammen van duizenden jaren oud. Richting Obertraun kan je bij een steile wand duiken en richting Steeg is een duikstek waar nog oorlogsmateriaal is te vinden.  Wij besloten bij de duikbasis te gaan duiken.
Dit meer kent een grote rijkdom aan vis, en is dan ook niet voor niets de grootste visleverancier voor vele restaurants hier in de omgeving.  Zeer grote snoeken van 1,5 meter kunnen hier voorkomen. Als je een kijkje gaat nemen in Gasthof Hallberg, dan kan je een aantal opgezette exemplaren zien. Hallstättersee ligt op een hoogte van 500 meter en is maar liefst 135 meter diep. Het water is koud, daarom hadden we droogpakken meegenomen. Tijdens het duiken hadden we vrijwel geen direct zonlicht, omdat dit meer tussen de bergen ligt, en de zon op dat moment nog niet hoog genoeg stond. De bodem was zacht en de minst of geringste vinslag veroorzaakt een grote stofexplosie, voorzichtig duiken dus. We hebben die duik weinig vis gezien, een paar baarsjes en een forel. Wel hebben we een ongelofelijke hoeveelheid rotsooi gezien waaronder, accu’s, wielen, een vogelkooitje, potjes, pannen, kerstbomen en nog meer ondefinieerbare zaken. Je kunt je wel voorstellen dat we enig sinds een beetje teleurgesteld waren.  Hallstättersee is op deze plek een vuilstort. Gelukkig konden we kiezen uit ruim 30 meren in dit gebied, we gingen het daarom elders proberen.

Hallstatt en omgeving

Naast duiken hebben we hier ook een aantal bezienswaardigheden bezocht. Allereerst is Hallstatt een bezoek
meer dan 1 keer waard.  Vrolijke huisjes en aardige mensen die de hele dag Grußgott  zeggen, is het straatbeeld van dit stadje aan de Hallstättersee. Vanuit Hallstatt kan je het Salzbergwerk bezoeken. Hier krijg je te zien hoe al sinds oudsher zout uit een berg wordt gewonnen. Met een treintje word je in de berg gereden en vandaar uit maak je een wandeltocht door de berg via kleine gangetjes naar een zoutmeer.
Ook de IJsholen in Obertraun zijn een bezoek waard.  In de berg groeien grote ijsmassa’s  die de vormen van plateaus, stalagmieten en stalactieten aannemen. Als je dan nog niet genoeg grotten gezien hebt, dan kan je ook nog het Mamoethol bezoeken, een gigantische grot in een berg.

De Grundlsee

Om bij de Grundlsee te komen moesten we drie kwartier rijden. Het meer ligt op 700 meter boven zeeniveau en is 64 meter diep. We reden langs het 6 km langgerekte meer naar restaurant het Rostiger Anker. Volgens insiders is hier de beste duikstek, wat betreft fotografen. Op deze duikstek stroomt via de Toplitztraun en de Zimmritzbach koud en helder water in het meer. Dit merk je ongetwijfeld als je hier langs duikt.
Via een zanderige bodem kan je makkelijk het water inlopen. Gelijk al bij de eerste blik onder de waterspiegel worden we enthousiast, want het zicht is goed. Aan de waterkant werd ons verteld dat je het meeste leven treft tussen de oppervlakte en 5 meter, daar was de temperatuur ook het aangenaamst. Terwijl we het riviertje passeren zien we de dwarreling die ontstaat bij de menging van koud en warm water. Hier zien we ook allerlei takken en boomstronken die door de rivier zijn meegenomen. Tussen deze takken zagen we een kwabaal, of Aalrutte zoals de Oostenrijkers zeggen. Als we verder duiken komen we in een rijkelijk begroeid stuk met fonteinkruid en waterpest. Als we tussen deze waterplanten door zwemmen zien we vele kleine baarsjes, soort van zoetwaterforel, kroeskarper en snoek. Een geslaagde duik welk voor herhaling vatbaar is.

Geheimzinnige Toplitzsee

Niet ver van de Grundlsee ligt de Toplitszee. Hoewel je daar wel kan duiken, hebben wij daar alleen een kijkje genomen. De Toplitszee ligt in het bos en is alleen via een wandeling vanaf de Grundlsee te bereiken. Eenmaal bij dit meer gekomen zou je niet verwachten dat de wanden van het Totengebergte tot een diepte van 103 meter doorlopen. De watermassa op deze diepte is vrijwel bewegingsloos waardoor afgezonken bomen en bladeren een leeftijd van meer dan 10.000 jaar oud hebben bereikt. In de jaren 1943-1945 is de Toplitzsee gebruikt om oorlogsmateriaal te testen. Bommen met een lading van 4000 kg springstof zijn tot ontploffing gebracht. Maar ook zijn hier watermijnen, torpedo’s, de voorlopers van de legendarische V1 en V2 getest. Het is dan niet onbegrijpelijk dat hier op de bodem nog heel wat oorlogsmateriaal ligt.  Maar dat is nog niet alles, want waar is de Kroonschat gebleven en waar zijn de kisten met goud ? Het verhaal gaat dat deze schatten mogelijk in de Toplitzsee afgezonken zijn. Tot op heden is er alleen oorlogsmateriaal gevonden, maar geen goud.

Vordere Gosausee

Als derde duikstek hebben we gekozen voor de Gosausee. De Gosausee ligt in een schitterend natuurgebied, een van de toeristische hoogtepunten in dit gebied. Van hieruit kunnen onder andere wandeltochten gemaakt worden naar de hoger gelegen gletsjer in het Dachsteinmassief, een tocht van ruim 7 uur.  De Gosausee  bestaat uit de hintere Gosausee en de vordere Gossausee. De vordere Gosausee, onze duikbestemming, is eigenlijk een stuwmeer. Het meer ligt op een hoogte van 960 meter. Omdat dit meer onder bergmeren valt, moet men rekening houden met veranderde nultijden. In de zomer is het meer  96 meter diep, maar in de winter kan het  wateroppervlak een stuk lager liggen doordat er water uitgelaten wordt.  Tijdens onze duik was het zicht een meter of 8, maar het kan hier oplopen tot 20 meter of meer. Hoewel hier forel, elrits en baars kan voorkomen, hebben wij weinig leven gezien. Ook de begroeiing was minimaal. De bodem bestaat uit kiezel, zand en rotsblokken.