Thailand,
Duiken in het land van de glimlach,

Eindelijk is het zover, we gaan op duikvakantie naar Thailand. Lekker twee weekjes relaxen. Met een duiksafari naar de Similans en Richeuleu rock. Zaterdag 28 oktober vertrekken we vanaf schiphol en vliegen via Helsinki en Bangkok naar Phuket. Met een kleine vertraging en een verkeerde transfer komen we dan toch op de plaats van bestemming, Patong Beach.

We waren er al eens eerder geweest. Hier hebben we namelijk onze eerste gebrevetteerde buitenlandse duiken gemaakt en toen vonden we het al schitterend. Bovendien heeft Thailand een van de beste keukens van de wereld en de bevolking is behulpzaam en vriendelijk. Alles is er makkelijk te regelen en te organiseren. We hebben een leuk eenvoudig hotel met alles erop en eraan, in het midden van de stad en aan het strand. De eerste morgen komt de hostess op bezoek en vertelde dat alles wat we zelf geregeld hadden niet goed of niet betrouwbaar. Maar ja, ze was veel te duur, met haar geveinsde smoeltje. De enige goede tip die ze had was de vismarkt, waar de lokale bevolking ging eten. Daar eet je nu eenmaal het lekkerst. De vis wordt elke dag vers aan gevoerd en de big mama’s tonen hun kookkunsten. Voor amper fl 10,- zit je 3 uur aan tafel met de heerlijkste visgerechten. Aangezien we toch nog een excursie en een duikdag moesten boeken, hebben we de vismarkt maar eens opgezocht om te kijken waar we konden eten. Als dit restaurantje in Nederland zou zijn en met dezelfde prijzen, dan kook ik nooit weer (behalve stampot boerenkool).

Duiksafari met de Atlantis 2000

We maken alvorens te gaan duiken een tocht met een zeekano. Hierbij ga je met een boot naar de Phenanga Bay (James Bond eiland). Dit is een prachtige baai met kalkstenen rotsen die tropisch begroeid zijn. Hier kun bij eb met een kano in het midden van een rots komen. Deze excursie is absoluut de moeite waard. We gaan eerst nog een dagje duiken bij Racha Ray, alvorens we op duik safari gaan. Met de Thaise divemaster Pui gaan we de duikstekken bewonderen. Nu kunnen we gelijk oefenen met onze nieuwe aanwinst de MX5 van Sea en Sea, kieken wat het wordt. Het rolletje was al gauw vol, aan de 5 rolletjes zullen we wel niet genoeg hebben. Na twee duiken waren we klaar voor de duiksafari naar de Similans en Richeulieu Rock.

Eindelijk is het dan zover, we worden opgepikt en naar de boot, Atlantis 2000, gebracht. De boot heeft vier bemanningsleden die zich netjes voorstellen. Puh was onze kokkin die het eten ging verzorgen op het drijvende restaurant, want dat was het. Je kon gewoon kiezen wat je hebben wou en had je honger dan bestel je gewoon meer. Onze duikleider genaamd Beef leek sprekend op Roger Moore. Hij had de zaken goed onder controle en blijkt ook een grote grappenmaker te zijn. Chris die via Roozo de boot geregeld had, was ook aan boord. Hij was hier om een promotie video te maken voor de Atlantis en hij kende goede duikstekken. Er werden twee groepjes gevormd zodat we elkaar niet in de weg liepen. En je raad het al we hadden natuurlijk weer het leukste en gezelligste groepje, met een paar leuke gangmakers erbij. De eerste duik bij Coral Garden was natuurlijk fantastisch. Ongerept een enorme variëteit aan onderwaterleven schilpadden, roggen, etc, etc. Maar we zouden ook nog haaien en manta’s te zien krijgen en misschien wel een walvishaai,  werd aan ons verzekerd. We blijven vol verwachting. Echter zo groot als de diversiteit van het klein spul is, laat het grote spul op zich wachten: “ We have seen a lot of mayby sharks” .

Vlaggetjesdag

We komen op het eind van de tweede dag aan bij Koh Tachai. De zee is helemaal vlak en het lijkt “a pice of a cake duikje”  te worden, maar de werkelijkheid is anders. Er staat bovenin en gigantische stroming. Het schip wordt vast gemaakt aan de boei en we krijgen instructies hoe we te water gaan. Zo ver mogelijk naar voren duiken en gelijk de ankerlijn vastgrijpen en dan als een wapperende vlaggetje naar beneden. Op 15 meter was er bijna geen stroming meer en konden we weer rustig verder duiken. Weer een interessante ervaring op duikgebied rijker. Toen we weer naar boven gingen en we weer als vlaggetjes aan de lijn hingen, werden we vriendelijk begroet door en aantal vleermuisvissen. Slechts op tien centimeter afstand van onze duikbril leek het alsof ze wilden zeggen:  “het allemaal wel mee viel met de stroming “.

De volgende dag is het zover, we gaan duiken bij Richeulieu Rock.  Een plaats waar vaak Walvishaaien langskomen. Gisteren waren er ook een paar gesignaleerd. Dus op hoop van zege weer als een vlaggetje naar beneden, maar we hebben geen geluk. Nog maar een keer proberen. Deze keer wordt het moeilijker vanwege de toegenomen stroming, maar onze groep heeft weer pech. Een Franse duikleidster heeft geluk, ze had er een gespot en daar is ze met mee gezwommen. Dolenthousiast kwam ze weer terug, ze vond het zelf beter dan sex. Onze teleurstelling is slechts van korte duur. Op weg naar de avondduik zien de bemanning twee walvissen voor de boot, een moeder en een jong. De gedreven kapitein lukte het om ze een uur lang te achter volgen, zodat we goed van deze prachtige dieren konden genieten en het nodige op video vastleggen (wat overig zeer moeilijk blijkt te zijn). Zo krijg je respect voor al die prachtige natuurfilmers, wat een geduld moeten die gasten hebben.

Terug in Patong

De volgende dag gaan we weer naar een bijzonder duikstek, ook deze keer zien we weer mayby sharks. Na een laatste duik bij Coral Gardens  varen we weer terug naar Patong onder begeleiding van weer een walvis en een heleboel vliegende vissen. In Patong  krijgen we na al die rust gelijk een klap krijgen van de drukte. Het is spoelen geblazen, weer naar de vismarkt, gelijk nog maar een keer een zeekano geboekt en nog een dagje duiken bij  Sharkpoint,  Kingkruiser en Koh Doc Mai .De gezonken veerboot was al (toen net gezonken) een waar onderwaterrif aan het vormen, het was al aardig begroeid en het wemelde er van de vissen. We duiken door het autodek, over een paar jaar zal het wel te gevaarlijk worden. En dan onze laatste duik bij Koh Doc Mai. Dit keer staat er geen stroming en duiken de langs de andere kant. We zien inktvis, zwart-witte garnalen en enorme gorgonen en veel andere prachtige onderwaterleven. Het is dus eigenlijk een must om ook deze duikstek te doen. Als laatste gaan we nog een keer met de zeekano mee en dan zit het er weer op. Het is een schitterende vakantie geweest. Het land van de glimlach is het in alle facetten waard, vriendelijke bevolking, het beste eten, prachtige duikstekken en alles is zo makkelijk te regelen.